2019-2021 yillarda Respublikaning farmasevtika tarmog'ini yanada jadal rivojlantirish chora-tadbirlari to'g'risida

25

O'zbekiston Respublikasi Prezidentining

f a r m o n i

Keyingi yillarda respublikada aholini dori vositalari, tibbiyot buyumlari va tibbiy texnika (keyingi o'rinlarda – farmasevtika mahsulotlari) bilan ta`minlash tizimini takomillashtirish bo'yicha kompleks chora-tadbirlar amalga oshirildi, mahalliy farmasevtika tarmog'ini rivojlantirish uchun qulay shart-sharoitlar yaratildi.

Shu bilan birga, ishlab chiqarish quvvatlari yetarli darajada emasligi hamda mahalliy farmasevtika mahsulotlarining tor assortimenti ichki bozor ehtiyojlarini qondirmayapti va importga haddan tashqari bog'lanib qolishga sabab bo'lmoqda.

Mahalliy korxonalarda xalqaro standartlarni tatbiq etish bo'yicha ishlarning sust tashkillashtirilishi tashqi bozorlarda raqobatbardosh farmasevtika mahsulotlarini ishlab chiqarish imkoniyatlarini va tarmoqning eksport salohiyatini cheklamoqda.

Farmasevtika tarmog'ini jadal rivojlantirish, xorijiy investisiyalarni hamda yetakchi xorijiy kompaniyalarni investisiya loyihalarini amalga oshirishga jalb qilish, innovasion farmasevtika mahsulotlarini yaratishni rag'batlantirish, mahalliy ishlab chiqaruvchilarning ishlab chiqarish hajmlari va eksport salohiyatini kengaytirish maqsadida:

1. O'zbekiston Respublikasi Sog'liqni saqlash vazirligi, Iqtisodiyot va sanoat vazirligining:

O'zbekiston Respublikasi Sog'liqni saqlash vazirligi tuzilmasiga O'zbekiston Respublikasi Sog'liqni saqlash vazirligi huzuridagi Farmasevtika tarmog'ini rivojlantirish agentligining “O`zmedimpeks” Davlat unitar korxonasini o'tkazish;

O'zbekiston Respublikasi Sog'liqni saqlash vazirligi huzuridagi Farmasevtika tarmog'ini rivojlantirish agentligiga (keyingi o'rinlarda – Agentlik) Sog'liqni saqlash vazirligining dori vositalari va tibbiyot buyumlarini ishlab chiqarish, tayyorlash va ularning ulgurji savdosi ustidan nazoratni amalga oshirish, shuningdek, farmasevtika faoliyatini lisenziyalash bo'yicha funksiyalarini berish to'g'risidagi takliflariga rozilik berilsin.

Belgilansinki, O'zbekiston Respublikasi Sog'liqni saqlash vazirligi tomonidan farmasevtika faoliyatini amalga oshirish huquqi uchun avval berilgan lisenziyalar amal qilish muddati tugagunga qadar amalda bo'ladi.

2. Agentlikning asosiy vazifalari etib quyidagilar belgilansin:

farmasevtika tarmog'ini, jumladan, uni davlat tomonidan qo'llab-quvvatlashning zamonaviy mexanizmlarini joriy etish yo'li bilan barqaror rivojlantirish strategiyasini ishlab chiqish va amalga oshirish;

farmasevtika bozori kon`yunkturasini o'rganishni tashkillashtirish, aholi va sog'liqni saqlash muassasalarining farmasevtika mahsulotlari bilan ta`minlanganlik holatini tizimli tahlil qilish va uning asosida ichki bozorni yanada to'ldirish va ishlab chiqarishni mahalliylashtirish bo'yicha takliflarni ishlab chiqish;

tarmoq korxonalariga yetakchi xorijiy farmasevtika korxonalari bilan hamkorlikni yo'lga qo'yishda, farmasevtika mahsulotlarining ichki va tashqi bozorlarda raqobatbardosh, yuqori sifatli yangi turlarini ishlab chiqarishni o'zlashtirishda ko'maklashish;

farmasevtika tarmog'ini, shu jumladan, farmasevtika mahsulotlarini davlat ro'yxatidan o'tkazish, standartlashtirish, sertifikatlashtirish, texnik jihatdan tartibga solish, shuningdek, farmasevtika faoliyatini lisenziyalash (dori vositalari va tibbiyot buyumlarini chakana sotish bundan mustasno) yo'li bilan davlat tomonidan boshqarish;

farmasevtika tarmog'iga ilg'or xorijiy amaliyot va xalqaro standartlarni tatbiq etish bo'yicha ishlarni muvofiqlashtirish;

import qilinayotgan va respublika hududida ishlab chiqarilayotgan farmasevtika mahsulotlari to'g'risida to'liq axborot yig'ishni ta`minlovchi Farmasevtika mahsulotlari harakatini nazorat qilish va hisobga olish axborot tizimini joriy qilishda ishtirok etish.

3. Shunday tartib o'rnatilsinki, unga muvofiq:

import qilishda O'zbekiston Respublikasi Soliq kodeksining 211-moddasi 6-bandida nazarda tutilgan qo'shilgan qiymat solig'i bo'yicha imtiyoz joriy etilmaydigan dori vositalari va tibbiyot buyumlari ro'yxati Agentlik tomonidan shakllantiriladi va O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilangan tartibda tasdiqlanadi. Bunda mazkur ro'yxatga kiritilgan dori vositalari va tibbiyot buyumlari nomlari tayyor mahsulotga ham, “in bulk” mahsulot shaklida import qilinadigan dori vositalari va tibbiyot buyumlariga ham joriy etiladi;

dori vositalari va tibbiyot buyumlarini sanoatda ishlab chiqarish va dorixonada tayyorlash uchun mo'ljallangan, import qilishda qo'shilgan qiymat solig'idan ozod qilinadigan xom ashyolar ro'yxati Agentlik tomonidan belgilangan tartibda shakllantiriladi va tasdiqlanadi, shuningdek, bir yilda kamida ikki marta yangilab borilishi va Agentlik hamda O'zbekiston Respublikasi Davlat bojxona qo'mitasining rasmiy veb-saytlariga joylashtirilishi shart;

O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirishni qo'llab-quvvatlash davlat jamg'armasi dori vositalari va tibbiyot buyumlari milliy ishlab chiqaruvchilariga tijorat banklari kreditlari bo'yicha kredit summasining 50 foizigacha, ammo 10 milliard so'mdan oshmaydigan miqdordagi mablag'ga kafillik beradi;

“in bulk” mahsuloti asosida ishlab chiqariladigan dori preparatlari va (yoki) tibbiyot buyumlarini davlat ro'yxatidan o'tkazish muddatini uzaytirish, shuningdek, ularni qayta davlat ro'yxatidan o'tkazish mazkur analogik milliy mahsulotni ichki bozor ehtiyojini ta`minlaydigan hajmda ishlab chiqaruvchi bo'lmagan taqdirda amalga oshiriladi;

2019 yil 1 iyuldan 2020 yil 31 dekabrga qadar, sinov tariqasida, dori preparatlari va tibbiyot buyumlarini davlat tomonidan xarid qilishni amalga oshirishda ikki va undan ortiq ishtirokchilar – analogik mahsulotni (xalqaro patentlanmagan nomi bo'yicha) milliy ishlab chiqaruvchilari mavjud bo'lgan taqdirda davlat buyurtmachisi import dori preparatlari va tibbiyot buyumlarini yetkazib berish taklifi mavjud barcha buyurtmalarni rad etadi;

2019 yil 1 iyuldan boshlab import dori vositalari (dori substansiyalari bundan mustasno) va tibbiyot buyumlarini “erkin muomalaga chiqarish (import)” bojxona rejimiga rasmiylashtirishda bojxona qiymatining 1,2 foizi miqdorida bojxona rasmiylashtiruvi uchun yig'im undiriladi.

4. Belgilansinki, 2022 yilning 1 yanvariga qadar:

farmasevtika mahsulotlarining klinik-oldi tadqiqotlarini amalga oshiruvchi barcha laboratoriyalar Zarur laboratoriya amaliyoti (GLP) milliy talablariga muvofiq majburiy sertifikatlashtirilishi lozim;

O'zbekiston Respublikasi Sog'liqni saqlash vazirligining klinik tadqiqotlar o'tkazuvchi barcha klinik bazalari Zarur klinika amaliyoti (GCP) milliy talablariga muvofiq majburiy sertifikatlashtirilishi lozim;

farmasevtika mahsulotlarini ishlab chiqaruvchi barcha mahalliy korxonalar Zarur ishlab chiqarish amaliyoti (GMP) milliy talablariga muvofiq majburiy sertifikatlashtirilishi lozim;

farmasevtika mahsulotlarini ulgurji sotish bilan shug'ullanuvchi barcha mahalliy korxonalar Zarur distribyutorlik amaliyoti (GDP) milliy talablariga muvofiq majburiy sertifikatlashtirilishi zarur.

Sog'liqni saqlash vazirligi, Agentlik manfaatdor vazirlik va idoralar bilan birgalikda 2019 yil 1 iyunga qadar farmasevtika tarmog'i va respublika sog'liqni saqlash tizimiga zarur amaliyotlar (GxP) talablarini joriy etish tarmoq jadvalini O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga kiritsin.

5. 2019-2021 yillarda respublikaning farmasevtika tarmog'ini jadal rivojlantirish bo'yicha “Yo'l xaritasi”(keyingi o'rinlarda – “Yo'l xaritasi”) 1-ilovaga muvofiq tasdiqlansin.

Mas`ul vazirlik va idoralarning rahbarlariga “Yo'l xaritasi”da ko'zda tutilgan chora-tadbirlarni o'z vaqtida, to'liq va sifatli amalga oshirish yuzasidan shaxsiy javobgarlik yuklansin.

6. Quyidagilar “Yo'l xaritasi”da ko'zda tutilgan ob`ektlarni qurish va rekonstruksiya qilish, ilmiy-tadqiqot va sinov laboratoriyalarining moddiy-texnik bazasini mustahkamlashning moliyalashtirish manbalari etib belgilansin:

2019 yilda – Agentlikka Innovasion rivojlanish va novatorlik g'oyalarini qo'llab-quvvatlash jamg'armasining ijro etuvchi direksiyasi tomonidan taqdim etilgan buyurtmanomalar asosida O'zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi bilan kelishilgan holda ajratiladigan Innovasion rivojlanish va novatorlik g'oyalarini qo'llab-quvvatlash jamg'armasining 2019 yil 1 yanvar holatiga mavjud valyuta mablag'lari qoldig'i;

2020-2023 yillarda – O'zbekiston Respublikasi Investisiya dasturini tegishli yil uchun amalga oshirishda O'zbekiston Respublikasi Davlat byudjetidan ajratiladigan mablag'lar, laboratoriya va ishlab chiqarish asbob-uskunalarini xarid qilish uchun esa Innovasion rivojlanish va novatorlik g'oyalarini qo'llab-quvvatlash jamg'armasining o'zlashtirilmagan mablag'lari, ular yetishmagan taqdirda, O'zbekiston Respublikasi Davlat byudjeti mablag'lari.

7. Agentlik qoshida yuridik shaxs tashkil etmagan holda,Farmasevtika tarmog'ini qo'llab-quvvatlash va rivojlantirish jamg'armasi (keyingi o'rinlarda – Jamg'arma) tashkil etilsin va quyidagilar uni shakllantirish manbalari etib belgilansin:

import dori vositalari (dori substansiyalari bundan mustasno) va tibbiyot buyumlarini “erkin muomalaga chiqarish (import)” bojxona rejimiga rasmiylashtirishda bojxona rasmiylashtiruvi uchun yig'imning 1,0 foizi;

O'zbekiston Respublikasi Tiklanish va taraqqiyot jamg'armasi hisobidan ajratiladigan ekvivalenti 25 million AQSh dollaridagi milliy valyutadagi mablag'lar;

xalqaro moliyaviy institutlar hamda boshqa xorijiy donorlar, shuningdek, qonun hujjatlarida taqiqlanmagan boshqa manbalar.

8. Belgilansinki, Jamg'arma mablag'lari quyidagi maqsadlarga ishlatiladi:

farmasevtika mahsulotlarining yangi turlarini yaratish bo'yicha ilmiy ishlanmalarni tashkillashtirish uchun Agentlik qoshidagi ilmiy-tadqiqot institutlari va mahalliy ishlab chiqaruvchilarga grantlar taqdim etish;

Agentlik qoshidagi ilmiy-tadqiqot institutlari va farmasevtika mahsulotlarining sifat nazoratini amalga oshiruvchi davlat laboratoriyalarini zarur asbob-uskuna va texnika bilan jihozlash;

respublikada ishlab chiqarilmaydigan farmasevtika mahsulotlari yangi turlarining klinik-oldi va klinik tadqiqotlarini mahalliy muassasalarda o'tkazish uchun mahalliy ishlab chiqarish korxonalarining sarf-xarajatlarini eng kam oylik ish haqining 100 baravari miqdorida qoplash;

mahalliy ishlab chiqarish korxonalarining farmasevtika mahsulotlarini xorijiy davlatlarda ro'yxatdan o'tkazish xarajatlarining 50 foizini, ular ro'yxatdan o'tkazilganligini tasdiqlovchi hujjat taqdim etilgandan so'ng qoplash;

mahalliy farmasevtika mahsulotlarini ilgari surish bo'yicha, shu jumladan, xorijda o'tkaziladigan ko'rgazma va yarmarkalar tashkil qilish, seminarlar o'tkazish, taqdimot materiallari, ko'rgazma stendlarini tayyorlash, Agentlik va unga idoraviy mansub tashkilotlar mutaxassislarining mazkur tadbirlarda ishtirok etishi;

Agentlikning moddiy-texnik bazasini mustahkamlash, uning ishchilari va jalb etiladigan mutaxassislarni moddiy rag'batlantirish, shuningdek, Agentlik xodimlarini tayyorlash, qayta tayyorlash va malakasini oshirish;

mahalliy ishlab chiqaruvchilar tomonidan mamlakatimizda avval ishlab chiqarilmagan dori vositalari va tibbiyot buyumlarini ishlab chiqarish bo'yicha loyihalarni amalga oshirish uchun jalb etiladigan ekvivalenti 1 million AQSh dollaridan oshmagan kreditlarning foizlar bo'yicha xarajatlarini ikki yil mobaynida qoplash;

qonun hujjatlarida taqiqlanmagan Agentlik faoliyati bilan bog'liq boshqa chora-tadbirlar.

Belgilansinki, Jamg'armaning xarajatlar smetasi Agentlik tomonidan O'zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi bilan kelishilgan holda tasdiqlanadi.

9. O'zbekiston Respublikasi Tiklanish va taraqqiyot jamg'armasi bir oy muddatda O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 6 yanvardagi “Oziq-ovqat, charm-poyabzal va farmasevtika sanoatida investisiya loyihalarini moliyalashtirish manbalarini kengaytirish chora-tadbirlari to'g'risida”gi PQ–2718-son qaroriga muvofiq ochilgan kredit liniyasi mablag'lari hisobidan tegishincha O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirishni qo'llab-quvvatlash davlat jamg'armasi va Farmasevtika tarmog'ini qo'llab-quvvatlash va rivojlantirish jamg'armasiga 25 million AQSh dollaridan ajratsin.

10. Farmasevtika mahsulotlari ishlab chiqaruvchilari, ixtisoslashgan ilmiy-tadqiqot institutlari va oliy ta`lim muassasalari tomonidan o'z ehtiyojlari uchun olib kelinadigan hamda farmasevtika mahsulotlarining ulgurji va chakana savdosi bilan shug'ullanuvchi korxonalar tomonidan apteka ichida dori tayyorlash maqsadida olib kiriladigan, O'zbekiston Respublikasida ishlab chiqarilmaydigan texnologik va laboratoriya uskunalari, ularning butlovchi va ehtiyot qismlari, farmasevtika ishlab chiqarish binolari uchun “toza xonalar”, sendvich-panellar va ventilyasiya tizimlari, shuningdek, laboratoriya hayvonlarini boqish, klinik-oldi tadqiqotlar va dori vositalari ishlab chiqarish (shu jumladan, apteka ichida tayyorlash) uchun ishlatiladigan xom ashyo va materiallar, tibbiyot buyumlari va qadoqlash materiallari O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlanadigan ro'yxatlar bo'yicha 2022 yil 1 yanvarga qadar bojxona to'lovlaridan (bojxona rasmiylashtiruvi yig'imlaridan tashqari) ozod qilinsin.

11. 2019-2021 yillarda respublika hududida ishlab chiqarishni mahalliylashtirish tavsiya etilgan dori vositalari guruhlari ro'yxati (keyingi o'rinlarda – Ro'yxat) 2-ilovaga muvofiq tasdiqlansin.O'zbekiston Respublikasi Investisiyalar va tashqi savdo vazirligihamda Agentlik 2019 yil 1 avgustga qadar:

Ro'yxatga kiritilgan import qilinadigan dori vositalari guruhlarini mahalliylashtirish bo'yicha investisiya loyihalarining ro'yxatini ularni amalga oshirishning aniq muddatlari, moliyalashtirish manbalari va tashabbuskorlarini belgilagan holda shakllantirsin;

Ro'yxatga kiritilgan loyihalarni amalga oshirish uchun xorijiy investisiyalarni, shu jumladan, To'g'ridan-to'g'ri investisiyalar jamg'armasi ishtirokida jalb qilish va zarur bo'lganda, farmasevtika erkin iqtisodiy zonalarda joylashtirish choralarini ko'rsin.

12. O'zbekiston Respublikasi Bosh vazirining o'rinbosarlari E.M.G'aniev va A.A.Abduhakimov manfaatdor vazirlik va idoralar bilan birgalikda ikki oy muddatda:

respublikada talab yuqori bo'lgan farmasevtika mahsulotlarini ishlab chiqarishni tashkil etish uchun barqaror obro'ga ega yetakchi farmasevtika kompaniyalarni;

farmasevtika mahsulotlari ishlab chiqaruvchilarini uzoq muddatli moliyaviy resurslar bilan ta`minlash maqsadida xalqaro moliya institutlari va xorijiy hukumat moliya tashkilotlarining uzoq muddatli imtiyozli kredit liniyalarini jalb qilish bo'yicha takliflar kiritsin.

13. O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi 2019 yil 1 iyunga qadar:

O'zbekiston Respublikasi Sog'liqni saqlash vazirligi huzuridagi Farmasevtika tarmog'ini rivojlantirish agentligi va farmasevtika faoliyatini lisenziyalash to'g'risidagi nizomlar, shuningdek, Agentlik va uning hududiy bo'linmalarining tashkiliy-shtat tuzilmasi ushbu Farmon bilan belgilangan vazifalarni inobatga olgan holda qayta ko'rib chiqilishini ta`minlasin;

O'zbekiston Respublikasi Sog'liqni saqlash vazirligi huzuridagi Farmasevtika tarmog'ini rivojlantirish agentligining Farmasevtika tarmog'ini qo'llab-quvvatlash va rivojlantirish jamg'armasi to'g'risidagi nizomni tasdiqlasin;

farmasevtika tarmog'ini rivojlantirishning aniq ko'rsatkichlari va maqsadli indikatorlariga erishishga asoslangan butunlay yangicha baholash tizimini joriy etishni ko'zda tutgan holda Agentlik faoliyatining samaradorligini baholash mezonlari tasdiqlansin.

14. O'zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi asoslangan hisob-kitoblarga ko'ra O'zbekiston Respublikasi Davlat byudjeti parametrlari doirasida 2019 yilda mazkur Farmonni amalga oshirish doirasida Agentlik xarajatlari uchun mablag'lar ajratsin hamda 2020 yildan boshlab har yili zarur byudjet mablag'larini ko'zda tutsin.

15. O'zbekiston Respublikasi Davlat aktivlarini boshqarish agentligi va Toshkent shahar hokimligi Agentlikning ma`muriy binosini ta`mirlash davrida Agentlikni davlat tasarrufidagi bo'sh turgan ob`ektlarga vaqtinchalik joylashtirishga ko'maklashsin.

16. O'zbekiston Respublikasi Sog'liqni saqlash vazirligi:

Oliy va o'rta maxsus ta`lim vazirligi, Tashqi ishlar vazirligi, Agentlik bilan birgalikda uch oy muddatda respublikada farmasevtika tarmog'i mutaxassislarini tayyorlash bo'yicha yetakchi xorijiy oliy o'quv yurti filialini tashkil etish bo'yicha O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga taklif kiritsin;

Agentlik va boshqa manfaatdor idoralar bilan birgalikda ikki oy muddatda O'zbekiston Respublikasi Sog'liqni saqlash vazirligi va Agentlikning rasmiy saytlarida 2017-2018yillarda va keyingi yillarda farmasevtika mahsulotlarining davlat xaridlari to'g'risidagi ma`lumotni organlar, tashkilotlar, mahsulotlarning nomlanishi va naturada ifodalangan hajmlari kesimida joylashtirilishini ta`minlasin;

ikki oy muddatda O'zbekiston Respublikasi Sog'liqni saqlash vazirligining barcha klinik bazalarida klinik tadqiqotlar o'tkazish jarayonlarini tashkil etishning shaffof mexanizmini, shuningdek, ko'rsatiladigan xizmatlar narxini belgilash va klinik tadqiqotlar o'tkazishning har bir bosqichida tomonlarning javobgarlik doirasini nazarda tutuvchi tartibni tasdiqlasin.17. O'zbekiston Respublikasi Prezidentining ayrim hujjatlariga3-ilovaga muvofiq o'zgartirish va qo'shimchalar kiritilsin.

18. Sog'liqni saqlash vazirligi Agentlik va boshqa idoralar bilan birgalikda ikki oy muddatda qonun hujjatlariga ushbu Farmondan kelib chiqadigan o'zgartirish va qo'shimchalar to'g'risida O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga takliflarni kiritsin.

19. Mazkur Farmonning ijrosini nazorat qilish O'zbekiston Respublikasi Bosh vazirining o'rinbosarlari A.A.Abduhakimov, E.M.G'aniev va O'zbekiston Respublikasi Prezidenti maslahatchisi o'rinbosari G.K.Saidova zimmasiga yuklansin.

O'zbekiston Respublikasi Prezidenti 

Sh.MIRZIYoEV

Toshkent shahri,

2019 yil 10 aprel

Boshqa xabarlar